(sponsoreret indhold)
Du har lige fået din nye hjemmeside op at køre og eventuelt også din webshop, som du med møje og besvær har tastet alle produktbeskrivelser og priser ind og ikke mindst fået lagt billeder op. Menuerne står skarpt, grafikken er lækker og du har lagt mange timer i tekstindholdet.
Men hvor bliver bestillingerne af – og hvordan udbreder du kendskabet til dine services og produkter? Og har du været i gang i længere tid, men synes det går sløvt med interessen og salget, så bør du også spidse pennen.
Vi bringer her en hurtig tretrinsraket til de vigtigste redskaber, der kan skaffe dig både opmærksomhed og salg.
Før du går i gang med at optimere din hjemmeside, bør du dog først tjekke hvordan det går med “besøgstallene”, hvis din side ikke er spritny. Den nemmeste måde er at bruge redskabet Google Analytics, som kan skaffe dig et nemt overblik over tallet af besøgende. Det er et gratis og brugervenligt redskab, som kan vise dig besøgende over tid, hvor mange gengangere og nye besøgende, din side har og ikke mindst mængden af tid, de hver især bruger på siden. Denne overvågning af siden kan du over tid bruge til at måle successen i forbindelse med eventuelle rabattilbud, annonceringer og kampagner via for eksempel sociale medier.
Byg bro til andre sider
Det kan virke som lidt overflødigt, at du løbende skal lægge nye indlæg og opslag op på siden, men faktisk er denne aktivitet essensen af online marketing. Jo flere steder på nettet, din side nævnes (i positive vendinger!), jo højere kommer din side op i søgeresultaterne – og de positive anbefalinger fra partnere i din branche vil sende flere kunder i din retning. Lav for eksempel en ugentlig opdatering til din hjemmeside, hvor du beskriver dine services eller produkter, men også nævner en af dine samarbejdspartnere i rosende vendinger – og få denne til at yde tjenesten tilbage. Mange har også glæde af at lave et menupunkt, hvor du giver et positivt ord på vejen til dine samarbejdspartnere – og bed dem om at gøre det samme, med link til din hjemmeside. Det er en win-win situation for jer begge, og det kræver ikke det helt store.
Skærp dine keywords
Kunsten at lave ekstrem målrettet og effektiv SEO (på dansk: søgemaskineoptimering) er ikke for alle og enhver, da det kræver tid at sætte sig ind i de forskellige strategier og faktorer, der virkelig kan give dig et boost af interesserede besøgende. Du kan derfor enten betale dig fra det og få et professionelt SEO bureau til at hjælpe dig – hvilket i mange tilfælde vil være en virkelig god investering. Men der er også mindre tiltag, du kan give dig i kast med for at ramme dine målgrupper.
Kast et grundigt blik på dit tekstindhold, for uanset om du tilbyder services eller sælger forskellige produkter, skal du sørge for, at du nævner de centrale betegnelser i mere end overskriften! Skriv derfor en liste over de mest centrale ord, som du forbinder med din vare og dennes specialiteter og ret derefter din tekst, så disse ord forekommer ofte, helst i hvert eneste afsnit.
Hvis din side kun har få og korte tekstafsnit, så er det for alvor frem med tastaturet; Nettets primære salgsmetode foregår nemlig gennem skrift, så skriv din virksomhed frem til nye kunder!