(sponsoreret indhold)

Det er ingen hemmelighed at Sonos er en virksomhed i stor fremdrift. Over det seneste år har Sonos lanceret 3 hardwareprodukter. Her er der tale om Playbase, Sonos One, og Beam. Sonos har gjort det klart at du stræber efter at være din musikleverandør i HELE dit hjem.

Tilfreds og motiveret

Chefproducent Nick Millington har udtalt følgende:

”I det sidste år har vi helt klart fokuseret på at øge vores hastighed på produktudvikling og produktudgivelser. Jeg er stolt over hvad vi har opnået med Playbase, Sonos One og Beam, hvor vi stræber efter at opretholde det høje tempo i produktudviklingen fremadrettet.”

En potentiel udfordring

Sonos produkter bliver mere og mere afhængige af Alexa, som er den software der sørger for at du kan benytte dig af talekommandoer. Sonos skæbne er derfor i Amazon’s hænder – og hvorfor så det?

Det skyldes at Amazon med en mindre advarsel kan lukke ned for Alexa, som vil ændre mulighederne markant for de produkter der allerede er solgt.

Til gengæld …

Så har Sonos et rigtig godt samarbejde med både Apple, Google og Amazon. Dette gør at der er stor gensidig respekt mellem de virksomheder som kan have rigtig stor indflydelse på hinanden, og derved kan Sonos forholdsvis føle sig sikre ved deres største potentielle problem.

Alexa, som er problemet, blev nemlig udviklet i samarbejde med de tre nævnte virksomheder, hvor det derfor også vil være et selvmål for hver af virksomhederne at begynde at påvirke Sonos’ produkter negativt.

 

Flere kundegrupper

Statistisk set, så er langt størstedelen af de mennesker der har erhvervet sig nogle af Sonos’ produkter, nogle typer der handler på Amazon ca. hver anden dag. Det er de personer der også køber sig en iPhone X og abonnere på Amazon Prime.

Med andre ord, så er det de mennesker der køber Sonos’ produkter, har tilfælles, er at de har en relativ høj indkomst.

Men prisen er nok ikke til at rokke meget med. Den måde Sonos vælger at markedsføre sig på til de personer der har en Citroën C3 eller en Polo i deres indkørsel, er ved at holde fast i at deres produkter bliver bedre over tid – altså, produkterne er ikke nogen der har brug for jævnlig fornyelse som så meget andet elektronik.

Det kan derfor tænkes at der går lidt tid før Sonos virkelig slår igennem ved denne målgruppe. Det kræver at de personer får sparet sammen eller på en eller anden måde erhvervet sig et af deres produkter, for derefter at have produktet i nogle år og SÅ finde ud af, at levetiden er lang.

Der er også mange musikelskere i målgruppen for Sonos, som måske er blevet lidt ældre og nu ikke har tiden til selv at rode med et stort anlæg.

 

Harmoni mellem vision og handling

Vi kan konkludere at Sonos efter eget udsagn gerne vil levere musik til hele hjemmet og at de vil appellere til en målgruppe med lavere indkomst end den aktuelle. Hvis dette skal gøre sig gældende, så har de også brug for at udvikle flere produkter i et højt tempo.

Når du først har fået fat i et produkt fra Sonos, vil du gerne have et mere.