(sponsoreret indhold)
Der er ingen tvivl om, at de nye GDPR skabte frustrationer i mange danske virksomheder, da de pludselig skulle til at indføre de nye krav. Det var et regelsæt, som EU længe havde proklameret ville komme, så der var ikke den store overraskelse i det.
Modtagelsen af det var generelt positiv, da ideen blot er, at man oplyser sine brugere om, hvordan man passer på deres oplysninger.
Gør ikke det store for sikkerheden
For de fleste virksomheder har GDPR ikke gjort, at de er blevet mere sikre som virksomheder. Der er tale om et regelsæt, som skal give kunderne adgang til info om, hvad der gemmes på dem.
Hvis de spørger efter informationer, har man krav til at fortælle dem det, og samtidig kan de også bede om at få slettet deres informationer. Reelt set er det næppe noget, som særlig mange privatpersoner har tænkt sig at gøre brug af, da de færreste spekulerer over, hvad der bliver gemt på dem.
Dem, som gør, kunne allerede slå cookies fra tidligere. Nu ved de dog, hvad der præcist bliver gemt på dem, så på den måde, er der tale om en forbedring, som nok kommer til at have minimal betydning for de fleste mennesker i deres dagligdag.
Det betyder ikke, at det ikke er sikkert at være på internettet. Det betyder blot, at det ikke er de nye regler om privatlivspolitik, som øger dem. Dine kortoplysninger, e-mails osv. blev allerede behandlet forsigtigt. Med e-mails skyldes det, at de fleste virksomheder bruger e-mails programmer til at sende e-mails, og de gik allerede op i sikkerhed.
Alle betalinger havde allerede en række krav, da kortsikkerhed er vigtigt, da det handler om, at man mister sine penge, hvis der sker noget. Da der er 100% dækning på dette, har det altid været noget, som bankerne har gået op i. Både af deres egne årsager, og der har også været massiv regulering på området, da det er noget af det værste, som forbrugere kan miste.
Den helt store forskel
Store fokus på data er helt sikkert en god ide, da der har været mange dårlige sager med store virksomheder som Facebook, hvor nogle kunne udnytte den data, som de kendte på privatpersoner. Her bliver der sat større fokus på, at det skal være mere gennemskueligt, hvad du siger ja til. I gamle dage trykkede man bare ja til det hele, og dermed kunne de lige pludselig bruge en masse data på dig.
Hvis du vil se et godt eksempel på, hvordan du fortæller dine kunder om jeres cookie- og privatlivspolitik, så vil vi anbefale dig, at du kigger her.
Det er vigtigt, at virksomheder har styr på deres data, da det kan ende med alvorlige bøder fra EU, hvis I ikke har. Det er også bare en god ide for at hjælpe jeres kunder med at øge deres sikkerhed på nettet.
Lige pt. har GDPR måske ikke gjort den store forskel, men på sigt er det helt sikkert noget, som vil øge sikkerheden for mange EU borgere, da EU virksomheder kommer til at have fokus på GDPR.