Sport & MotionDe bedste motionsformer til dig, der arbejder siddende

Simon5 måneder ago2987 min

(sponsoreret indhold)

Få kontorkroppen i form med disse sjove og effektive sportstyper

Vi, der primært arbejder ved computer, har alle prøvet det: Vi starter friske på jobbet om morgenen, men efter frokost begynder trætheden i hovedet og måske endda en irriterende murren i ryggen og bagdelen. Det er ikke blot vores hjerne og øjne på skærmen, hånden på musen og de lynhurtige fingre hen over tastaturet, der er på arbejde – hele organismen presses faktisk fysisk af det siddende arbejde.

Oveni dette prøver mange at rette på trætheden og smerterne med kaffe, sukker og energidrikke eller smertestillende medikamenter – og det er desværre en nem løsning, der kun gør symptomerne værre i sidste ende. Et vedvarende indtag af disse “energi-tilskud” resulterer kun i at støtte et svingende energiniveau, dårlig kondition, overvægt, diabetes og forskellige kredsløbsforstyrrelser, som man i det siddende arbejde i forvejen er i risikozonen for.

 

Motion støtter kroppens energilagre – modsat sukker 

Ved at indtage sukkerholdige tilskud får du blot opbygget en endnu dårligere energiniveau i kroppen: Jo mere sukker du spiser, jo mere insulin vil kroppen producere. Insulin-hormonet hjælper sukkeret ind cellerne til forbrænding, men dette er ikke en god nyhed, da dit blodsukker derfor falder hurtigere og hurtigere. På den måde sukker din krop efter sukker med kortere og kortere mellemrum og dine energilagre tømmes hurtigt.

Den eneste løsning – udover den sædvanlige flammetale om sund, fiberrig kost, der holder energiniveauet stabilt i løbet af dagen – er selvfølgelig motion! Motionen kan implementeres på en sjov måde i løbet af arbejdsdagen og så kan du ellers lave en masse nye tiltag, så du også kan skrue op for en aktiv fritid.

 

Den mest opmuntrende motion – når du ikke opdager at du træner!

Vi mennesker er som udgangspunkt legende og aktive, men i løbet af opvæksten bliver mange desværre indirekte opfordret til at holde os i ro og ikke “pjatte”. Det er dog en skam, når det kommer til det sociale fællesskab på en arbejdsplads, da leg og fysisk aktivitet er med til at knytte os stærkere sammen. Vi føler mere tillid til hinanden, når vi lavet sport eller spillet et spil sammen, og vi bliver bedre til at samarbejde.

Overvej derfor at tage initiativ til at lave små fysiske øvelser på arbejdspladsen. For eksempel inden eftermiddagskaffepausen, når de flestes koncentrationsevne alligevel kører på lavt blus. De fysiske øvelser kan være strækøvelser eller at tage balanceredskaber i brug at gøre – eller I kan lege en fysisk brainstormleg, hvor I skal kaste en bold i en rundkreds og tænke hurtigt. Det kan være rettet mod et aktuelt projekt eller blot være for sjov – under alle omstændigheder kan det få både smilene frem og sende blodet godt ud i kroppen.

 

Spring ud i prima underholdning – og effektiv motion!

Er du så heldig at være haveejer, så har du nærmest vundet i lotteriet, når det kommer til sjov motion derhjemme, for så har du nemlig plads til en trampolin i haven! Du behøver ikke engang have en 4 meter høj hæk, hvis du tænker, at du helst vil hoppe i fred, for med en nem nedgravningstrampolin får du ikke blot en vedligeholdelsesvenlig og meget diskret trampolin, men også en trampolin med ekstra springkraft. Klik her for at læse mere om fordelene ved en trampolin og om den nemme installation af den i haven.

Udover at styrke kredsløbet og dermed hele immunforsvaret – og sjovt for voksne som for børn – så er det at hoppe på trampolin en af de mere skånsomme motionsformer, da leddene ikke belastes som ved fx løb.

Simon

Related Posts

Aktivdata 2019 © Alle rettigheder forbeholdes